الخميس، 30 أغسطس 2007

ملك والدبدوب

نقلا عن مدونة قلمى الحر

في تمام الساعة العاشرة والنصف مساءٍ , وقفت على محطة مترو جمال عبد الناصر في انتظار العلبة الصفيح المتعددة الألوان من مساحيق الإعلانات أو كما يسميه أحد أصدقائي الأعزاء " الأنبوب" ، وبقدومه تدفقت الجماهير وأنا معهم إلي داخل الأنبوب ، واتخذت مكاني المعهود جانب الباب وبدأت التقط أنفاسي وافتح شنطتي لإخرج منها الكتاب الذي اقرأه ، فإذا بها تلتفت بعينها نحو دبدوبي الذي أعلقه في الشنطة وتمتد يدها الصغيرتين بمساعدة والدها الذي يحملها نحو لتمسك بالدبدوب وتلعب معه وتجذبه بقوة نحوها لترتسم على شفاها أجمل بسمات الأرض ، فما كان إلا أن نهيت وثاق الدبدوب بشنطتي وأعطيتاه اياه ، فإذا بها تحتضنه وتقبله وتضعه في فمها وتتفحص أرجله الصغيرتين مثل رجليها التي تدب على الأرض كقطرات الندي ، وتنظر إلي "التي شيرت" الأخضر الصغير الذي يرتديه، وتري من خلال عينيه عيناها الجميلتين المختفيتين وسط بشرتها القمحية الطفولية ويغطيهما شعرها الأسود المتدلي عليهم من كثرة الحر ومجهود اللعب مع الدبدوب
وفجأة وجدتها قريبة مني ووالدها يعطيها لي لتقبليني ، فاحتضنتها وجعلت من يدي كرسي مريح تجلس عليها لتلعب برجلها ذهاباً واياباً، ثم أرجعتها مرة أخري لوالدتها التي بدأت تناوشها ، وطوال الطريق وأنا أقرأ سطر وانظر إليها في السطر الذي يليه ، اتفحص فرحتها بالدبدوب وبسمتها الرقيقة والسعادة التي تنميت أن أكون سببها وأن أكون استطعت أن أجعلها سعيدة ولو لدقائق بسيطة لم تكمل ساعة من الوقت، وأخذت اتابعها وشعور بالسعادة غريب يجتاحني لرؤيتي بسمتها ولحملي اياه وتمنيت لو أن الساعة تتوقف ولا أصل بيتي لاظل معها ..ومرت الساعة الا ربع التي اقضيها في المترو قبل أن يصلني إلي محطتي المنشودة " عين شمس " كنسمة صيف في أيام الحر التي نشاهدها ، ونزلت المحطة وهي معي يحملها والدها ، من الواضح أنهم يقيمون في عين شمس ، واعطت لي والدتها الدبدوب، فطلبت منها أن تأخذه هدية فرفضت شكرتني، إلا أنني استائذنتها في أن تسمح لي بتقبيل ابنتها ثم سألت والدها عن اسمها فقال لي : " اسمها ملك " ..حقا أنها ملك صغير ادخل السعادة على قلبي الذي قلما مايشعر بالسعادة ، فشكرا لك ياالله على الجمال والسعادة الذين منحتهم لي عبر ملك ..شكرا لك

هناك 40 تعليقًا:

خيرالدين يقول...

انت بتجيب المدونات دى منين يا غالى

بصراحه كل خميس باستنى انت هتتحفنا بمدونة ايه

خيرالدين يقول...

التعليق الاول كان للاختيار بتاع ابو سويلم
التانى لصاحب البوست

كتير بنمر بمواقف انسانيه فى طريقنا والتعبير عنها بيكون صعب لانها بتحصل وبتتنسى فى نفس وقتها


لكن تعبيرك عنها جميل جدا

شكرا لك ولابو سويلم

السندباد المصرى يقول...

مش تبارك لى يا ابو سويلم اخيرا بقى لى مدونةواسمها زمن العجايب روح عند بتاع الجاز وضيفها من هناك

بتاع العسل يقول...

بعد السلام



لافعلا فى الجون (مؤثرة) ربنا

يعينك ويعنا

قطوف يقول...

عمى وعم عيالى
لا معلم
اختيار ولا أروع
الحلو ميجبش الا الحلو

أبوسويلم يقول...

e7na
والله انت عارف اننا باطير وال ف كل الدنيا علشان اجيبلكم الحاجات الحلوة دى فى عجائب وطرائف
هههههههه
شكرا يا برنس ده من ذوقك
اسيب التعليق التانى لصاحبة التدوينة
سلام

أبوسويلم يقول...

السندباد المصرى
الف مبروك
انا رايح فى الطريق
سلام



بتاع العسل
شكرا يا سيدى
وربنا معانا كلنا
سلام

أبوسويلم يقول...

سى السيد
ده انت اللى حلو
ايوه كده مات حرمناش من تعليقاتك الحلوة
شكرا يا عم عيالى
سلام يا برنس

ما علينا يقول...

لا اعجب من اختيارك
ولن اثني عليه
لانك عودتنا على كل ما هو بديع وراقي

واصبح المديح غير كافي
والشكر والثناء
باتوا مستهلكين لفظيا

جزاك الله كل خير
انك نقلت لنا هذا البوست الجميل

مصر انت ان تعود بنا لكل ما هو جميل
الم اخبرك

هنا اشعر بالاصالة




كل ما له علاقة بالاطفال
او تمتد يد الاطفال لتشارك في احداثه
يكتسب جمالا وروعة وبراءة

هكذا وجود ملك
يضفي على التدوينة
طابعا متميزا
يزيده جمالا الى جانب جمال الاسلوب
الذي كتبت به

كان نفسي اشوف ملك
والعب معاها بالدبدوب

بجد والله مش هزار
اصل انا باموت فيهم
واعز اوي اللعب معاهم
مهما تقضي معاهم من وقت لا تشعر باي ملل او تعب
كائنات في منتهى البراءة
والذكاء والحب عندهم ليس مشروط
سوى ان يشعروا بحنانك

الاطفال فعلا لديهم قدرة غريبة
على ادخال البهجة الى النفس

حتى ان كنت في قمة حزنك
وداعبتك يد طفل صغيرة
او ابتسامته الرقيقة الشقية

لا تملك الا ان تشاركه احساسه
وتفسح لهم مكانا في قلبك
دونما تدري


سلام يا غالي

عملت الشاي
واستنيت

والاخر طمعت فيه وشربته

بس نعمل تاني
هاعمل لاعلى منك يعني

خيرالدين يقول...

ماشى يا عم جلال علام

طيب هو كان بيقعد يقول كده ويشتغلنا وهم سارقين المواد من قنوات اجنبيه ولازقين عليها بادج

انما انت بتتعب يا سيدى بجد

أبوسويلم يقول...

ما علينا
انت اللى مصرة انك تعلقى بتعليقات يعجز الكلام عن مجاراتها
قلتلك كده الناس هتسيب التدونات وتقعد تقرأ تعليقاتك اللى زى العسل
وع العموم دى تانى مرة تشربى الشاى بتاعى
المرة دى هاشربه يعنى هاشربه
سلام يا غالية

أبوسويلم يقول...

e7na
والله ده من دمثة اخلاقك
خدت بالك من الكلمة الجامدة دى
عقبال ما أتعبلك فى فرحك يا ضنايا سلام يا باشا

بتاع العسل يقول...

بعد السلام




اهم شئ

محدش يعرف الا الاصدقاء بس

اوك

سلام

Abeer يقول...

بجد رائعة جدا .. زانا بقراها ظبطت بسمة على وشي
:)
احساسها عالي جدا
ومش لاقية كلام يوصف اللي حسيته


دنا قررت اغير معاملتي مع الاطفال
مش هخفهم تاني
:D

ta5areef يقول...

مش عارف اقولك ايه؟؟

هو العنوان ملك والدبوب ولا ملك والدبدوب؟؟

ننزل يا ريس بالدعاية ولا ايه؟؟
ادينا اشارة بس

غير معرف يقول...

ايه ياعمنا الجمال ده انت مدونتك كانت فين بعيد عني تحياتي ليك ياعمنا ولمدونتك اللي فوجئت بها باين انا كنت منتخة شوية على العموم غلطة ومش هتحصل تاني

دكتور كسلان يقول...

يارب كل الاطفال تبقى زى ملك
لان فيه اطفال اليومين دول تخنق
انت فاهمنى طبعا
ربنا يكون فى عوننا


انا حاسس نى كتبت كلم كتير اوى
انا تعبت
كفاية على كده

أبوسويلم يقول...

بتاع العسل
المفروض انى أقول
عروستى







abeer
شكرا لكلامك الجميل
والحمد لله لن التدوينة خلتك تبتسمى وربنا يديم الابتسامة دايما
سلام يا عبير

أبوسويلم يقول...

تخاريف دكتور
شكرا يا سيدى على الملاحظة
انت فضحتنى
انا شايف اننا ننزل بالدعاية من السبت القادم
والامر اليك يا دكتور
سلام




قلوب حائرة
يا ست الكل مفيش مشاكل
ده انت تشرفى وقت ما تعوزى
المدونة دى تحت امرك
لكن غيابك بيقلقنا عليك وبنحب نطمن بس
سلام





دكتور كسلان
فكرتنى بالامورة حبيبة الملايين وشلتها الجميلة
ربنا يكون فى عوننا والله
كله علشان مصر
ادعيلى يا دوك
سلام

klmat يقول...

اختيار موفق
فعلا كتير الواحد بيلاقى
سعادته فى ضحكه وبرأه الاطفال
والاسلوب رائع
كل سنه وحضرتك طيب
تحياتى وسلامى

أبوسويلم يقول...

klmat
شكرا لك
انا ماليش الا فضل الاختيار
ومن يستحق الشكر فهى صاحبة التدوينة
كل سنة وانت بالف خير
لك كل التحية
والسلام

Abeer يقول...

اممممممممممم

semsem يقول...

الله
كم من الاشياء الصغير ترسم ابتسامات كبيرة

ما علينا يقول...

للمرة العاشرة
عملت الشاي وشربته

مش ذنبي

انا مش المفروض ابدا
اتساب انا والشاي في مكان واحد

بس انا عارفة انك
مسامح لي فيه

Abeer يقول...

انا داخلة مخصوص علشان احكي حاجة لسة حاصلة حالا
كان عندنا ان الجيران .. واختي بتحب الاطفال جدا .. قلت اما اجرب
ابطل شوية اسلوب التجويف واجرب الحنية
طلعتله كل الدباديب والعرايس بتاعتي .. ويهديك يرضيك يابني .. مفيش فايد
زن زننن زننننننن
كان عندي رغبة فظيعة اني افتح الشباك وارميه
فين ملك ديه .. انا عايزة منها

خيرالدين يقول...

اسف يا ابو سويلم على التعليق على تعليق


بس تعليق عبيير عجبنى ودكتور كسلان عن الاطفال الظريفه

انا الحمد لله صاحب الشغل بتاعى ابنه حاصل على جائزة أرخم طفل فى العالم

على راى ما علينا انت اللى بتحسسنا بالاصاله والانغام

Doba يقول...

الاطفال نعمة جميلة من ربنا - وسبحان الله عمرى مبشوف طفل وحش حتى ولو اى طفل فى الشارع بحس انه ربنا مديله براءة عجيبة بتطل من جفونه

الحمد لله انك لمست نوع من السعادة لوقت محدود ورنا يزقك بالذرية الصالحة - اذا كنت عملت كده من مجرد لقاء بطفلة فى يوم عابر - لو ربنا بقى رزقك بطفل او طفلة من صلبك هيكون شعورك بيه ايه وانت بتشوفه كل يوم بيكبر حبة حبة قدام عنيك وحبة وتلاقيه بيقلدك فى كل حاجة حتى فى غلطاتك

تحياتى
هبة

عصفور بلا أجنحة يقول...

كلام جميل اوى وربنا معانا جميعا و يعنا

Unknown يقول...

يا سلام
انا احب العب مع العيال الصغيرة اوي
و احب الناس اللي بتحب تلعب مع العيال الصغيرة
واحب الناس اللي بتنقل اللي كاتبه الناس اللي بتحب تلعب مع العيال الصغيرة
: - ))))

Salma يقول...

أعتذر جدا على التأخير لأسباب سفر.
بالنسبه للقصه فصاحبتها تذكرني بنفسي فأنا أعشق الأطفال و لا أستطيع مقاومتهم أفعل أي شيء من أجل رؤية ابتسامتهم لي أو سماع ضحكتهم العذبه الصافيه التي تحمل كل معاني البراءه حتى انني اذا كنت حزينه فابتسامة طفل صغير لي كفيله بمحو كل أحزاني.
سرد القصه جميييل جدااا و اختيار موفق من ناحيتك :)

تحياتى

أبوسويلم يقول...

abeer
اممممممممممممم
انا عارف العينة دى من الاطفال
لكن ان انا عوز ارميهم من الشباك دى ما بتحصلش معايا
لانى بابقى عاوز اخنقخم بايديا الاتنين علشان اشعر بالراحة
ياريت تفكرى فى كلامى




semsem
شكرا لك
وياريت ما تنسيناش يا ست الكل
نورت المدونة
سلام

أبوسويلم يقول...

ما علينا
طبعا مسامح وبالهنا والشفا
بس ابقى سيبى عنوانك فى السكرتارية عاشان اجيلك المرة الجاية وآخد الشاى معاك
اسف على التاخير فى الرد
سلام

أبوسويلم يقول...

e7na
انا انصحك بانك تجرب معاه اسلوب الاسد الجعان وبعدها نشوف هنعمل ايه تانى
انا عن نفسى باحب شادية وفيروز
اسف على التأخير فى الرد
سلام




doba
طبعا لو انت ما قلتيش الكلام ده مين اللى يقوله؟
قلب الام بقى
ربنا يسمع منك ويرزقنا الذرية الصالحة
ملحزظة ان التدونة دى انا مش اللى كاتبها انا اخترتها من مدونة تانية كأميز تدونة فى الشهر
اسف على التأخير فى الرد
كل التحية
سلام يا هبة

أبوسويلم يقول...

عصفور بلا أجنحة
نورت المدونة وشكرا على مرورك الكريم
اسف على التاخير فى الرد
سلام

أبوسويلم يقول...

أنونيمس
يا سيدى ربنا يحبب فيك كل خلقه
بس أنا باحب مصر
مصر يا أنونيمس
اسف غلى التأخير فى الرد
سلام




salma
لا داعى للاعتذار اطلاقا ووجودك وحده يكفى
فعلا الاطفال دول بينسوا الواحد اى زعل واى مشاكل
ربنا يرزقك ان شاء الله بأحلى اولاد
سلام يا سلمى

dr.Roufy يقول...

يمكن أحلى حاجة في دنيتنا دي ضحكة طفل صغير
يمكن أنقى حاجة فيها..بسمة بنوتة صغنونة
بجد اختيارك رائع..وراقي

تحيااااتي يافندم

أبوسويلم يقول...

احسن وصف لاحلى فى الدنيا
خير الكلام ما قل ودل
شكرا لك يا دوك
سلام

Unknown يقول...

ما اجمل الابتسامة من طفل
وما اسعدك لو اسعدت طفل صغير ولو بان تبتسم فى وجههة

أبوسويلم يقول...

ايوية
فعلا اجمل شىء فى الحياة طفل بيبتسم
والاجمل لو كان بيبتسم لينا
نورت المدونة واتمنى الزيارة تتكرر باذن الله
سلام

حقوق الضباط الإحتياط يقول...

بوست جميل
شد حيلك وعقبال ما نشوف ملك بنتك انت

Powered By Blogger

الساعة الآن

دفتر التشريفات