الاثنين، 27 أغسطس 2007

ومن الحب ما قتل


قال ابن الرومى متغزلا محبوبته:.....1



وهبت له عينى الهجوعا

فأثابها منه الدموعــــــــا

ظبى كأن بخصــــــــره

من ضمره ظمأ وجوعا

ومن البليـــــــــــــة أننى

علقت ممنوعا منوعـــــا

من سائل قمـــــر الدجى

ما باله ترك الطلوعـــــا

ويلى عليــــــــه بل على

نفس أبت الا الخضوعـا

ما كنت قبــــل تعرضى

لهواه أحسبنى جزوعــا

هناك 35 تعليقًا:

Unknown يقول...

عليهم ألفاظ يا شيخ الناس القديمة دي؟

فكرتني بجملة في أغنية لأم كلثوم

لقيت روحي في عز جفاك بافكر فيك وأنا ناسي


بس اللي نفسه أبت الا خضوعا ده هييجي عليه يوم ويقول

وكفاية بقي تعذيب وشقي ودموع في فراق ودموع في لقا

أبيات جميلة تحياتي

kafrawy يقول...

يا عينى



ع الصبر

ta5areef يقول...

ابو سويلم
يا ريت تنزل الترجمة للغلابة امثالى

بس هو الشعر حلو
والصين حلوة

klmat يقول...

اقولك بصراحه
انا قرأته اكتر من مره
وببطىء علشان استوعبه
ولما استوعبته
لقيته جميل بس
انا مش بحب الاستسلام والخضوع
كل حاجه فى الدنيا اخذ وعطا
حتى فى الحب
انا مع رأى فنان فقير
تحياتى وسلامى واحترامى لك

دكتور كسلان يقول...

مجموعة ابيات جميلة
انا شايف ان فيه ناس كتير عندهم الحب كده
او بيحبوا بالطريقة دى
يعنى
نوع من الكسل
مش كده ولا ايه


بس الابيات صعب تتفهم من اول مرة
انا جيت اقرا من البلية
قريتها
من البليلة
تخيل سى السيد وبتاع العسل اما يقروها

معلهش التعليق قصير نوعا ما ومش قد المقام
استنى بقى التعليق الطويل
يلا ماعلينا

Abeer يقول...

لا جامد جدااااااااا
قصدي يعني حاسة انه جامد ..
بصراحة مفهمتش غير خضوعا
اصل العربي بتاعي مسلم نمر من زمان
:)

أبوسويلم يقول...

fanan fa2eer
معاك ان الالفاظ مش مألوفة لاننا اتعودنا على نوع اخر من الكلمات السهلة واللى مالهاش معنى غالبا
وشاكر لك جدا المقاربة بين الابيات وكلمات اغنية ام كلثوم علشان اللى يقرأ الابيات يقدر يفهمها من كلمات الاغنية
كل التحية والسلام





kafrawy
مش المثل بيقولك
الصبر مفتاح الفرج
ربنا يفرجها علينا
شكرا لزيارتك يا برنس ونورت المدونة

أبوسويلم يقول...

تخاريف دكتور
يا برنس الليالى الموضوع وما فيه ببساطة ان واحد بيحب واحدة لدرجة انه ما عادش عارف ينام ولا يعمل حاجة والادهى انه ما عادش قادر يسيطر على نفسه لانها لم تعد ملكه بل ملك محبوبته
يا سيدى ع الحلاوة
روح الصين



klmat
بالنسبة لموضع الخضوع ممكن نعتبره مبالغة شعرية ليس أكثر او ممكن نقول انه تعبير عن شدة الحب والوله وما هو الا خضوع لمن احبه الشاعر اكثر من نفسه سعيد جدا بمرورك ولك كل التحية والتقدير والسلام

أبوسويلم يقول...

دكتور كسلان
والله الحب فى حد ذاته شىء جميل ومش مهم يكون شكله ايه لكن المهم انه يكون موجود
وعامة الكسل حلو وكويس انها جت على قد البليلة
وان منتظر الدرر اللى هيتحفنى بها سى السيد وبتاع العسل
ويا دوك انت زيارتك لوحدها شرف لنا ولو ان جميلة تقلانة علينا اليومين دول شوية الا انى وكالعادة منتظر تعليقها بفارغ الصبر






abeer
ده انا المفروض أعمل فرح النهارده علشان الزيارة الكريمة دى يا دوكتورة عبير
والله وشتنى تعليقاتك من زمان وان شاء الله الظروف تكون افضل وما عدتيش تغيبى عنا كده
بس صدقينى لو ركزت مع الكلام شوية هتجديه فعلا معبر
سلام يا دوك

dr.Roufy يقول...

الناس زمان كانوا رومانسيين بجد
يمكن لأن الحياة نفسها كانت..تساعد على دا
كلام فعلا صادق..ويتحس قوي
وطبعا
ابن الزومي..مش محتاج اني اتكلم على شعره
اختيار راقي جدا

تحياتي

خيرالدين يقول...

الا صحيح يا ابو سويلم
لو واحد اليومين دول قال لواحده بيحبها
يامهجة الفؤاد
هتقول له ايه
؟؟؟؟

ما علينا يقول...

دا انا متاخرة بقى

بس ايه دا

الكلام دا كبير

ابن الرومي

برغم انه كان متشائم

لكن أشعاره رائعة


ما كنت قبــــل تعرضى
لهواه أحسبنى جزوعــا

الناس دايما تكتشف نفسها على حقيقتها
بعد التعرض لهذا الفيرس
اللي اسمه الهوى قديما
الحب حديثا


بس صحيح ايه الحكاية
يا غالي

مش تحكيلي وتقولي
دا انا اختك


وبعدين
كيف شاي واحد
وشعر عربي قديم

اتمنى نكمل بقى
ويكون لك في الشعر الجاهلي

علشان الناس تحتاج مترجم بجد

ما علينا يقول...

يا غالي انا لو تقلت على الناس كلها

اجي عندك انت وافرمل

دا انت اخويا الغالي

عارف انا لما بادخل عندك
هنا

باحس بالاصالة
باحس كدا اننا ممكن هنا نعمل صالون ادبي

انا مش عارفة انت ايه لمك على تخاريف دا



والله الحب فى حد ذاته شىء جميل ومش مهم يكون شكله ايه لكن المهم انه يكون موجود


دا كلامك لكسلان باشا
صح الحب شيء جميل جدا
الانسان لما بيلاقيه
ما بيفكرش للوهلة الاولى
بيكون اسير الاحساس الرائع دا

ولما بقدم تنازلات لمن يحب
لا يقدمها لآخرين
بقدمها وهو في قمة السعادة

لان هو دا الفرق
سعادتك بتكون في سعادة من تحب


انا في رايي الشخصي

ان الحب
حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات تتألم برضا تستمتع بمذاق العسل مرا تتنعم بالعذاب

الحب
قمة الاحساس بالكرامة وقمة الاحساس بنسيانها
تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

الحب
يعجز منطقك عن الادراك
ويعجز لسانك عن النطق
ويعجز قلبك عن تحمل خفقانه

لذلك

خضوع الشاعر في ابياته

ليس مبالغا فيه
ربما كانت حاله اشد مما كتب
وربما اقل

الحب
يتفاوت شكلا ومضمونا من حالة لأخرى

ولكنه نهايةً

احساس رائع جدا
جميل جدا


ايه دا
كل دا تعليق عن الحب

دا انا هاتسلخ سلخ
يا غالي
اصحابك مش عاتقني خالص

مشهرين بيا في كل حنة
قال ايه

بيقولوا على رغاية

ومالوا
هم يقولوا

وانا اردد
وانا باحب الرغي جدا
طالما عندي اصحابي
الغاليين على


واسفة جدا على التاخير
العيب على الجهاز والنت


سلام يا غالي

Salma يقول...

الحقيقه يا أبو سويلم أنت من ساعت ما نزلت البوست ده و أنا كل شويه أدخل أحاول أفهم منه حاجه ما فيش فايده.كان نفسي أفهمه عشان أعرف أعلق عليه. على العموم هوه ابن الرومي معروف بأشعاره الممتازه فأكيد الشعر ده حلو.

challenging_sam يقول...

إنتي كمان يا سلمى ... دانا إفتتكرت إن أنا الوحيد الجاهل بمعنى شعر ابن الرومي

هو الحقيقة النوع الوحيد تقريبا من الفنون اللي عمرو ما كان بيني و بينه عمار ... مش عارف ليه الحقيقة مع إني بحب البلاغة و التفنن في استخدام الألفاظ يعني ... بس عمري ما جربت حتى أتذوقه الحقيقة
وربما تكون تلك مجرد حلقة أخرى مفقودة في عقد الهوية العربية الإسلامية الذي انفرط منا

عمت مسائا يا عم أبو سويلم ... أنا أسف دخلت كده على طول من غير إحم و لا دستور ... عموما ليا كلام معاك في ردي على تعليقك عندي إنشاء الله ... هاكتبه في وقته بإذن الله

عزيزيي و أنا أسعد منك أنك سعيد بالحوار معي

عمت دوما بالخير
سلام

Doba يقول...

ماشاء الله
جميلة فعلا

الحاجات القديمة دى بتبقى ليها رونق جميل كده قوى

تحياتى
هبة

Doba يقول...

يا أهالى البلوجات الكرام
طم ططم طم طم

أسمعوا وأعوووووووووووو
لقد قمنا بنشر الفصل الجديد - للقصة المجنونة والجوهرة المدفونة - كشف المستور - وعلى الحاضر أنه يعلم الغايب بحضور المدونة لقراءة القصة وكتابة التعليق - وعلى كل زاير انه ميدخلشى الا برجله اليمين ويجيبلى حاجة حلوة قوى فى ايديه

يا اهالى البلوجات الكرام
مستنياكم كلكم

تعالوووو زوروووووونا
باى باى
دوبه

Unknown يقول...

الشعر رقيق جداً
والشاعر كان غلبان جداً جداً
بس نفسه كانت صعبانه عليه انه ينذل ولو ممن يحب
..
ويلى عليــــــــه بل على

نفس أبت الا الخضوعـا

ما كنت قبــــل تعرضى

لهواه أحسبنى جزوعــا
..

متشكرين يابا الحج على الحاجات الجامده دي
.
.
تحيــــــــــاتي

أبوسويلم يقول...

dr.roufy
نورت المدونة يا دكتورة وانا سعيد جدا بهذه الزيارة الكريمة
يمكن كلا مك عن الرومانسية ايام زمان يكون فى محله لكن احب اضيف ان المشاعر زمان لم تصل الى هذا القدر من التشويه والزيف الذى وصلت اليه الان
ياريت الزيارة تتكرر
ولك كل التحية والسلام




e7na
هترد عليه بكل بساطة
أهواك يا حشاشة قلبى
سلام

أبوسويلم يقول...

ما علينا
يادى النور يا جميلة
انا لى عندك حق عرب على التأخير ده لان عيب لما دى تكون مدونتك وتيجى متأخرة لكن يللا مفيش بينا عتاب
انا يبقى لى الشرف ان شايى هو شايك ثم ان اللى مالوش فى الشعر الجاهلى مالوش فى الشعر من اصله
وبعدين لافى حكاية ولا رواية الموضوع انى لقيت المدونات كلها مليانة شعر تغعيلة فقلت ننقى اسماعنا بكام بيت شعر من اللى هو ومفيش حاجة من اللى فى بالك
والموضوع وما فيه انى لمست فى تعليقك اللى فات بعض الحزن وان فيه حاجة مش طبيعية لكن رد جاء كالعادة محملا اياى مزيدا من المشقة علشان ثقتك الغالية والمهم انك تكونى بافضل حال
ووالله تخاريف ده حاجة تانية خالص واوعى يغرك الحبة اللى بيعملهم لان انا عارفه كويس
حسسسسسسساس جدا بجد مش تهريج
اما عن كلامك عن الحب فانا ما ينفعش اعلق عليه لان دى هتكون وقاحة منى
بس عاوز اقولك بلاش الكلام الجامد ده علشان الناس بدل ما هتقرأ التدوينة بتاعتى هتقرأ التعليق بتاعك اللى احسن منها
سلام يا ست الكل

أبوسويلم يقول...

salma
يا ما قلت لك يا سلمى
سيبك من اللانجليزى وخليك فى العربى
ده البلدى يوكل
وبعدين ان كان شعر ابن الرومى جميل فاكيد انه مش هيكون فى جمال كتاباتك ولو انها انجليزى
نورتينى يا سلمى ويا ريت ما عدتيش تتاخرى علينا
والسلام




the last samurai
اهو انت كده زعلتنى يا بشمهندس
ده الشعر القديم مفيش احلى منه
وع العموم انا نتظر جولة اخرى من النقاش الجميل بيننا
واسعد الله اوقاتك والسلام

أبوسويلم يقول...

doba
فعلا الحاجات القديمة دى مفيش اجمل منها
انا فعلا فى غاية السعادة لهذه الزيارة الكريمة جدا واتمنى تكون بداية لسلسلة غير منتهية من الزيارات
واعتبرى الخبر انتشر فى المجرات المجاورة لدرب التبانة
لك منى كل التحية يا هبة
والسلام

أبوسويلم يقول...

أنونيمس
ده تعليقك هو اللى رقيق
شاكر مرورك الكريم
وان شاء الى الافضل بكم
والسلام

ما علينا يقول...

شفت انا دخلت قبل ما تنشر ردك على تعليقي

وبصيت على توقيت اخر رد ظاهر
قلت بعد مما اقرا كل التعليقات الجديدة واخرج
واعمل ريفرش

كنت والله متاكدة
اني هالاقي ردك على تعليقي

وفعلا

يعني انا دلوقت باكتب وانت كمان بتكتب

وربنا يكرمك
انت بتقول في كلام كبير اوي
كدا هاخد دستة اقلام في نفسي

وتخاريف يا عم انا بهزر
طبعا انا عارفة
انه طيب جدا

بس انا باحب اغلس عليه
زي ما هو بيغلس على

عايزين بقى ندخل على المعلقات
ولا اقولك بلاش

الناس كدا ممكن تطفش

احترامي وتقديري
للغالي

أبوسويلم يقول...

يا ست الكل انا قلتلك المدونة دى بتاعتك
وانا كنت باقول كلمتين كده علشان تخاريف ياخد ثقة فى نفسه وى ما انت عارفة
لك كل التحية يا اختى العزيزة

أبوسويلم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ما علينا يقول...

وانا واصلني الاحساس دا والله
علشان كدا باتعامل بناء عليه

وسعيدة جدا جدا جدا
باختي العزيزة

انت مش ممكن تتخيل انا علاقة الاخوة لها عندي قدسية خاصة اد ايه


سلام يا غالي
تيجي اعملك شاي معايا

لعلمك انا استاذة شاي
كييفة بقى

يعني هانضرب شاي لما نقول يا بس

سلام يا غالي

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

اية دة
لدرجة دى
ياســـلام
و نعم الغزل
بس انا نفسي اسألك سؤال
هو ممكن يبقى فى لسة ناس من النوع دة ... هههه
ع جميل قوى
تحياتى
تمر حنة

challenging_sam يقول...

الحاج أبو سويلم ... أولا أحييك على روحك العالية و ثقافتك العالية برده ... قد يكون الشعر فن راقي و قادر على التطور ... ولكني لم أتعود على تذوقه ... لأنك كما تعلم اللغة العربية أصبحت مشكلة عندنا

فدا عيب عندي

أما حكاية الحوار ... إيه رأيك في حوار مفتوح ... تستضيفه عندك هنا أو عندي مش هتفرق ... المهم أعتقد أنه من الجيد التواصل مع بعضنا البعض و محاولة الفهم قبل الحكم ... شو رأيك؟

بتاع العسل يقول...

بعد السلام


لا فعلا تستاهل

أبوسويلم يقول...

ما علينا
انا جاى فى الطريق على ما يكون الشاى جهز
سلام يا جميلة

أبوسويلم يقول...

تمر حنة
اولا ارحب بك فى مدونتى المتواضعة
وحقيقى شرفتينى بالزيارة
اكيد ان العواطف النبيلة موجودة فى كل وقت لكن فى وقتنا هذا طغى نوع اخر من العواطف على العلاقة بين الرجل والمرأة وهو نوع مادى اكتر منه معنوى
لكن الاكيد ان فيه ناس زى ابن الرومى فى زمنا ده
نورت المدونة
ولك كل التحية والسلام

أبوسويلم يقول...

the last samurai
زى ما انت قلت هى مسألة أذواق واكيد انت بتجد استمتاع بشىء اخر غير الشعر
ويا سيدى انا مستعد استضيف الحوار عندى ويبقى لك جزيل الشكر
ده شىء يسعدنى ونسأل الله الافادة منه
تحياتى يا بشمهندس
سلام

أبوسويلم يقول...

بتاع العسل
يا دى النور يا سيدى
والله انا صدرى انشرح لما شفت تعليقك
بس لى سؤال
مين اللى تستاهل؟
سلام

بتاع العسل يقول...

بعد السلام


انت معرفتش ولا ايه
انا فكرت انت هتعرف على طول
بس انت اهتم شويه
بالموضوع ده
والفين مبروك

سلام

Powered By Blogger

الساعة الآن

دفتر التشريفات