الاثنين، 5 نوفمبر 2007

!...هل أنت مدون


سريعا ما انتشرت المدونات العربية فى الآونة الأخيرة وبالأخص فى العامين الأخيرين؛ وبالطبع فإن للمدونين المصريين نصيب الأسد من بين المدونين العرب



وبما انك عزيزى القارىء أحد هؤلاء المدونين ؛فإليك بعضا من القواسم المشتركة بين المدونين المصريين لتقيس عليها مدى نجاحك فى التدوين........1





أنت مدون ... إذا فلابد أن تكون كئيبا متشائما تنظر الى الحياة بسوداوية وبالطبع هذا يظهر فى جل تدويناتك الرائعة



أنت مدون ... أى أنك مرهف الحس عاطفى تعيش قصص حب ملتهبة فى كل وقت وترويها لنا فى تدويناتك الجميلة





أنت مدون ... فلابد أن تكون شاعرا فذا تكتب كل أنواع الشعر عدا العمودى منه ،وتمتعنا بما تجود به عليك قريحتك الفذة فى كل فرصة



أنت مدون ... وعليه لابد أن تتملق المدونين الآخرين فى كل فرصة دون أن تقرأ أيا من تدويناتهم مكتفيا بقراءة العناوين ،وهذا شىء منطقى جدا


أنت مدون ... أى انك عبقرى تهوى الزحام وتملأ مدونتك بكل ماهو غير ضرورى حتى تضايق من تخطىء يداه وتقوده الى مدونتك الخفيفة جدا



أنت مدون ... تكتب كل ما هو غامض وما لا معنى له حتى تثيت أنك صاحب فكر عميق وقادر على الإبداع الإمتاع





أنت مدون ... اى أنك تكتب فى كل شىء ،وبالتأكيد تفهم كل شىء ، ويستحيل ان يوجد من يفهم أكثر منك



أنت مدون ... أى أنك متدين تنتمى لمدرسة الإخوان الفكرية ورغم ذلك لابد أن تنتقد الإخوان فى أى شىء

أنت مدون إخوانى ... فلابد أن تملأ مدونتك بصور كبار الاخوان وخاصة المعتقلين منهم وكذلك شعارات ورموز الجماعة


أنت مدون إخوانى ... فينبغى عليك أن تسبق اسم أيا من قيادات الاخوان بلقب عمو ، وينبغى عليك كذلك ألا تضف عندك غير مدونات إخوانك الإخوان المدونين

أنت مدون إخوانى ... وعليه لا يجوز أن تظهر بعض الاهتمام بالمدونين من غير الاخوان وان كان زائرا دائما لمدونتك الميمونة





أنت مدون ... ولست إخوانيا ؛ فمؤكد أنك يسارى الفكر أو كما هو دارج مدون شيوعى



أنت مدون يسارى ... تزين مدونتك صورة الرمز تشى جيفارا ويجوز أن تصحبها بعض الصور للمضطهدين فى كل مكان من الامبريالية العالمي
أنت مدون يسارى ... تستمع لكل من هو مغمور فى عالم الغناء بشرط أن يكون ثوريا ناقما يغنى لامثاله من الشعراء

أنت مدون يسارى ... لاتكتفى بسب الحكومة الموقرة فى كل وقت وانما لابد أن تصب جام غضبك وعظيم سبابك على دولة الرئيس حفظه الله وابنه القائد رعاه الله



أنت مدون ... ولست اخوانيا كما أنك لست يساريا ؛ فلابد أن تكون بمنزلة بين المنزلتين .. تنتقد الاخوان لتبرهن على أنك صاحب فكر مستقل كما تسب اليساريين لتثبت أنك اكثر منهم مقدرة على النقد

أنت مدون ... فلابد أن تفكر جديا فى التوقف عن التدوين نهائيا رغم كونك لم تبدأ التدوين الا منذ أيام قليلة او بضع أسابيع على أقصى تقدير






وأخيرا يا صديقى

إن لم تجد فى نفسك أو فى مدونتك أيا من هذه الخصال ؛ فاعلم أنك تغنى خارج السرب ، واسمح لى أن أقول لك بكل سرور

هنيئا لك التدوين





هناك 63 تعليقًا:

semsem يقول...

جميل قوى الموضوع دا
انا هسيبك انت تروح المدونه بتاعتى \

وتقولى انت انا مع السرب ولا بره

فعلا الموضوع جميل

بتاع العسل يقول...

بعد السلام

شوف يا ابو سويلم
زى ما تقول كدا
فيه وفيه ومفيش
وهنيئا لنا التدوين
والغناء وسط السرب

تحياتى

حبة حاجات (ايمان) يقول...

ههههههههههههه
فعلا دا اللى بيحصل
احييك على صراحتك

حبة حاجات (ايمان) يقول...

بس انت حاطط صورة نصر الله
يبقى انت من اى سرب بقىىىى

ghalia يقول...

هههههههههههههه
والله عندك حق
ربنا يستر وما يكونش حد فاكرنى من النوع ده
انا شخصيا عاملة مدونتى علشان اعبر فيها عن اللى جوايا بكل صدق ومن غير مجاملة ولاخوف

بوست جامد منك يا بو سويلم
:)

dr.Roufy يقول...

اذذذذن

هل أنت مدون؟؟؟

:)

خيرالدين يقول...

انه التمثيل ياسيدى
والتصنع
سمة الكثيرين فى الحياه العاديه وهو موجود عند الكثيرين من المدونين ايضا
واكثر حاجه بتضايقنى لما يقول لك من حقك انك تختلف معايا طبعا وتلاقيه بيرد ردود مستفزه وخارجه


التدوينه اكثر من رائعه كالعاده

بتاع الجاز يقول...

فى البدايه احب ان اقول لك انك وحشتنى جداجداجدا انت والرفاق

واحب ان اسجل اعجابى الشديد بالموسيقى التى سمعتها وانا اقرا هذا البوست


اما البوست فهو لم يعجبنى فقط بل انه بوست را~ع وجاء على الوتر الحساس للكثير من المدونين الذين ينشؤون لنفسهم مدونه وكانها ايميل يتعارف من خلاله على الناس

وهناك من يعمل لنفسه مدونه لمجرد ان يكون مثل الناس وخلاص


المهم انى قريت البوست لأخره وذلك نادرا ما يحدث لركاكه الاسلوب والاسفاف الشديد

ولكنك موفق كالعاده يا صديقى

الى اللقاء

مدحت محمد يقول...

سى السيد
كلامك صح 90 المية
لسبب
انى انا ولا اخوانى
ولايسارى
انا مصرى زى اى مصرى
ولا جيت جنب الاخوان
ولا جنب الشيوعيين
وبحترم الاخوان جدا
بس تلت تربع اللى قلته صح
الا الجزء ده خانك التوفيق
تحياتى ياسى السيد

محمود على يقول...


تصنيفك اكتر من رائع

بس انا هرد عليك رد انت مكتبتوش

انا مدون مصري

يريت تقولي كلامي صح ولا غلط
ولو غلط انا مين في دول

أبوسويلم يقول...

semsem
سعيد جدا ان الموضوع نال اعجابك
لكن اللى انا قصدته ان كل واحد يعرف لنفسه هو فين من الانماط اللى وضحتها
ومش انى اصنف الناس
تحياتى
والسلام



بتاع العسل
وعليكم السلام
فعلا
فيه وفيه ومفيش
وعامة السرب حلو
روح السرب
تحياتى
والسلام

أبوسويلم يقول...

حبة حاجات -ايمان
اولا
نورت المدونة بمرورك الكريم
ثانيا
شكرا لكلامك الجميل
ثالثا
شوفى لو حسن نصر الله ينطبق عليه نمط من الانماط اللى ذكرتها يبقى انا تبعه
اتمنى زيارتك تتكرر
تحياتى
والسلام

أبوسويلم يقول...

ghalia
اشكرك على كلامك المشجع ده
ويا ريت كل المدونين يبقى عندهم صراحة مع انفسهم زيك
تحياتى
والسلام




dr roufy
كنت منتظر لنك انت اللى تقولى رايك فى تدوينى
وهل انا مدون ولا لا
منتظر منك تعليق اخر لو مفيش مضايقة فى كده
سلام يا دوك






e7na
فعلا احنا بنقول شعارات طول الوقن ونيجى نبص نلاقى مفيش حد بيطبق اى حاجة من كلامه ده
فعلا
دى مهانة شديدة
وشكرا لكلامك الجميل
والسلام

أبوسويلم يقول...

بتاع الجاز
برنس والله
والله ولك وحشة اكبر من السد العالى
وياريت تنزل اى بوستات جديدة
وحشنا ابداعك اللوزعى حقيقى
وكنت عارف انك هتتبسط من موسيقى نصير شمة
ما انت برنس بقى وذوقك عالى
وانا فى غاية السرور ان التدوينة نالت اعجابك يا برنس
اتمنى اشوفك قريبا
تحياتى لك
والسلام يا بشمهندس




doha
نورت المدونة المتواضعة
وسعيد انك قلت رايك بصراحة
وعامة كلامى لا يمس الاخلون كجماعة ولا كفكر وانما كمدونين ينشبون انفسهم للاخوان
وصحيح انا صاحب التدوينة وسى السيد صديقى العزيز تفضل بالاعلان عن التدوينة فى مدونته الصديقة
سوء تفاهم بسيط وارجو انه يكون زال
شرفتنى مرة تنانية وارجو الزيارة تتكرر
والسلام





محمود على
انا شاكر لك كلامك المشجع ده
لكن انا ذكرت فى اول التدوينة ان تناولى للنقد للمدونات المصرية
يعنى كل دول مصريين
لكن ارجع واقول
رد ذكى منك بصراحة
تحياتى
والسلام

فرنسا هانم يقول...

والله يا عمنا انا لسه مبتديه التدوين اول امبارح
ودخلت عندك يابو سويلم
لقيتك كاتب حاجات مش عارفه ارد عليها
على العموم
زى مانت قلت
سافكر فى الاعتزال
وهاعمل ماتش محصلش
وهاجيب نجوم كوكب المشترى
وهتبقى ليله

بس بجد
حسيت انك صريح

klmat يقول...

الحمد لله انا مش
فى كل دول
شكلى كده مش مدونه
بس تصنيفك ده
موجود بس بردوا
فى مدونات بتقول اللى فى قلبها
ومش نكديه اوى يعنى
تحياتى لك

أبوسويلم يقول...

فرنسا هانم
اولا
نورت المدونة
ثانيا
ان شاء الله لما تتعنقى فى التدوين حبتين هتعرفى انا قصدى ايه بكلامى ده
وبعدين انا مش بادعو الناس انهم يبطلوا تدوين
انا قصدت انتقد شىء موجود وهو ان معظم المدونين تلاقيهم كل يومين واحد يقولك انا قرفان وطهقان وخلاص بافكر انى ابطل تدوين مع ان المدونة ممكن ما يكونش فيها خمس ست تدوينات
وكده يعنى
سعيد انك لمست صراحة فى التدوينة
وارجو ان الزيارة تتكرر
والسلام





klmat
يا فندم احنا ممكن نقول انك مدونة فوق العادة
واكيد ان فيه كويس ووحش
شخصيا باشعر براحة لما ازور مدونتك
تحياتى
والسلام

weswes يقول...

واخيرا عرفت انا فين:)
خارج السرب
متشكين يا عم ابو سويلم علىالتوضيح
ولا اقولك انت ايقى قولى اذا كنت داخل ولا خارج السرب

ما علينا يقول...

طيب يا غالي ما تقولي ايه وجه اعتراضك

ولا اقولك
قولي انت عرف لي التدوين ايه هو

مش التدوين
هو ان كل واحد يدون وجهة نظره
ورؤيته الشخصية

كل واحد عامل المدونة
علشان يتحرر فيها من اي قيود على افكاره
ويقدر يسرد اللي جواه بكل حرية

كونه بقى متشائم
عامل فيها شاعر
بيحب على روحه

عامل فيها سيرياليزم
وبيقول كلام هو نفسه يمكن بعد ما بيكتبه بيحس انه
غامض ومش مفهوم
بس اهو كتبه وطلع اللي جواه

يحط صور او بانرات

كونه اخواني ومش بيهتم
بغير المدونين الاخوان

هو حر
دي حرية شخصية

معاك انه فكر خاطئ
لكن الصواب والخطأ حرية مكفولة للجميع

على الاقل في السلوكيات الشخصية

وبعدين مفيش اي اجبار من اي نوع
في عملية زيارة المدونات

انت مش عاجبك مدونة فلان
بلاش تزورها اكيد مش بييجي يشدك غصب عنك علشان تروح تقرأ عنده



هل التدوين له شروط ومواصفات محددة يجب توافرها
في المدون

ليكتسب صفة المدون

الناس وجدت في التدوين متنفس
كل واحد بيطلع اللي جواه

كونه بقى بينافق
علشان الناس تزوره

كونه بيدعي ليظهر بشكل ما


دا كله مرجعه انهم بشر
كلنا بشر

يعني احنا في حياتنا الملموسة
بنقابل نماج بشرية مختلفة

النماذج دي نفسها هي اللي
بتدون
واحنا من الضمن

ولا انت متخيل ان دنيا التدوين
مجتمع غير بشري

احنا بشر
وكل واحد تدويناته
غصب عنه بتعبر عن جزء من شخصيته

هو مش بيحط منهج دراسي
ولا بيضع قوانين الدستور

علشان يراعي مبادئ العدالة
والموضوعية والعقلانية

التدوين
هو دنيا الحرية
المفقودة في الواقع

لكن لاننا بشر
وطباعنا بتغلبنا

تلقائي العادات اللي بنمارسها في ارض الواقع

بتنضح في التدوين



ولي طلب اخير يا غالي

انت طبعا بتنتقد
النماذج اللي انت من وجهة نظرك شايف
انها مش جيدة

عايزاك توضح لنا من وجهة نظرك

كيف يكون المرء مدون نموذجيا


اللي انا استغربته

التعليقات
ان الغالبية

داخلين متفقين معاك
وكان اللي انت بتقوله تهمه

الجميع تقريبا بيتبرأ منها

طيب لما الكل بقى بيؤيدك في اراءك
وبيستنكر هو ايضا

اومال تبقى انت بتتكلم على مين



سلام يا غالي

سها السباعي يقول...

انا كمان بادية التدوين من اسبوعين كده
وما عنديش الا 3 بوستات بس
وعملت بدل المدونه اتنين
ولسه ما فكرتش ابطل تدوين
يالا بقى اهو اعلان ببلاش
وانا ولا حد من اللي حضرتك قلت عليهم
انا ما باكتبش الا لما بانفعل بزياده مع حاجة حصلت او فكرت فيها
انفي عن نفسي تهمة الابداع
واكتب في مدونه بدلا من كشكول خواطر
للمشاركة
شئ جميل ان شخص او اتنين يشاركك افكارك سواء بالمواقة او الاختلاف المحترم
بدون مجاملات
فهذا يثري العقل ويفتح الذهن
قراءتي لتدوينات غيري بتوريني حاجات ما كنتش شايفاها او واخده بالي منها
فانا اقر ا واعلق اكثر مما ادون زي ما حضرتك شايف
قراءتي لناس عايين زيي اكثر صدقا وامتاعا واثراءا لوجداني من قراءتي لاقلام كبيرة واسماء رنانه لها دوافعها واغراضها ومن يسيرونها ويملون عليها ما تكتب ليشكلو عقولنا وتفكيرنا كما يريدون
هم مين دول ؟
ما اعرفش

تحياتي

أبوسويلم يقول...

weswes
اولا
شرفت المدونة بمرورك الكريم
ثانيا
اهم شىء انك انت عرفت انت فين من المدونات
وصدقينى طلما انت عرفت بنفسك اصبح رايى او رايى اى شخص اخر ليس له قيمة
اتمنى الزيارة تتكرر
والسلام

أبوسويلم يقول...

ما علينا
بصراحة انت دخات دخلة جامدة اوى وربنا يستر عليا
الموضوع ببساطة
انى اجتهدت فى توضيح بعض السلبيات اللى انا شايفها فى المدونات
واكيد ان كلامى ده يحتمل من الخطأ اكتر مما يحتمل من الصواب
يعن مش مسلم باى كلمة منه
تمام
ومش معنى انى قدرت ابرز بعض السلبيات انى اقدر احدد ايه التدوين الصحيح وايه الخاطىء
وزى ما انت قلت اى مدونة بتعبر عن صاحبا واراؤه بصدق اكيد هتون مدونة
ناجحة
وانا مش ضد ان الواحد يدخل المدونات اللى هو عاوزها او يعلق مكان ماهو عاوز او يحط صور او بانرات زى ما يحب
لكن اللى انا ضده انه المدوانة تكون مكان للتصنع والتمثيل ومحاولة ابراز شخصية مش صحيحة
واعتقد ان التمثيل بيبان والحقيقة بتبان
وكوننا بشر مش مبرر اطلاقا للمارسة الخاطئة فى التدوين
ومرة تانية
الواحد لما يعبر فى مدونته عن فكره ومواقفه فى الحياة الطبيعية
اعتقد انه بيكون مدون نموذجى ببساطة
اما التعليقات على التدوينة دى
فاعتقد انى مش هاقدر اقول حاجة
لان الامور واضحة جدا
تحياتى لك يا ست الكل
ودائما تثرى اى مكان تتواجدى فيه
والسلام

hoda omran يقول...

تدوينة حلوة جدا
وده الغالب فعلا

بس انت كدة بتشكك الواحد فى نفسه
:)

أبوسويلم يقول...

سها
المدونة نورت
الموضوع انى سردت بعض الاخطاء اللى ممكن اى واحد يقع فيها كمدون
ومش معنى ان المدونةفيها خطا ان المدونة تكون كلها خاطئة او ننبذها
الفكرة
اننا لازم نعرف موطن الخلل علشان نقدر نعالجه
ثم انك لو استمريت اكثر شوية فى التدوين هتلاقى ناس بتقول انها بتفكر تبطل تدوين لمجرد جس النبض ومعرفة رد فعل الاخرين
واعتقد ان ده شىء مقزز شوية
حقيقى شرفتينى بتعليقك
وارجو ان الزيارة تتكرر
والسلام

dr.Roufy يقول...

المدون..المتميز أبو سويلم
:)
انت فعلا كدا على فكرة ومش مجاملة ..فعلا
زي ما انت قلت التدوين..بيضم اطياف كتير
يعني مثلا في ناس بتدون..كدا وخلاص..بتكتب كلام تقليدي مكرر لأبعد حد
وفي تانيين بيتعمدوا الأفكار الغامضة الغير محددة حتى بالنسبة لهم هما
وفي ناس تانية التدوين ليهم نوع من الفضفضة الغير منظمة..والغير هادفة

لكن..بحكم خبرتي العميقة في عالم التدوين
:))
أقدر اقول انك مدون ليك خط ثابت..وبتحاول توصل فكرك بصورة مختلفة
ويكفي كمثال ..البوست دا مثلا
لأنه فعلا في الصميم

والسلااااااااام

أبوسويلم يقول...

همسات
سعيد ان التدوينة عجبتك
وبعدين خليك تقيلة وما تخليش كام كلمة زى دول يشككوك فى نفسك ولا حاجة
والى الامام
سلام




dr roufy
حقيقى
دى شهادة اعتز بها جدا جدا
وانا متفق معك تماما فى كلامك وخاصة ان الثلاث اصناف دول هم اللى غالبين على المدونين
تقدرى تقولى انك بسطت التدوينة فى كام سطر
سعيد جدا جدا برأيك الثمين فى تدوينى
وان كنت لا استغربه من مدونة رائعة زى حضرتك
تحياتى
والسلام

zazooo يقول...

بص يابني اكتب اللي انت عايزه واقرا اللى انت عايزه لكن بلاش تتكلمعلى غيرك كتير
هتستفيد ايه؟

alshared يقول...

بصراحه

معظمنا زي ما انتا بتقول ده علي اعتبار انني معكم

وبصراحه أكتر

هما لازم يكونوا كده لانهم لو مكانوش كده مكنش بقي فيه تدوين أصلا

وبعدين ايه المشكله لما كل واحد يعمل اللي هو عايزه في المدونه بتاعته
أعتقد أنه أصلا عاملها علشان يتكلم براحته ومحدش يقوله انتا بتعمل ايه

بصراحه الفقره دي عجبتني اوي

أنت مدون ... تكتب كل ما هو غامض وما لا معنى له حتى تثيت أنك صاحب فكر عميق وقادر على الإبداع الإمتاع

ربنا يكرمك

تحياتي

دكتور كسلان يقول...

جبت م الاخر ياباشا

وعجبنى اوى انتقادك للمدونين الاخوان واليساريين


فعلا المدونين الاخوان منغلقين على انفسهم

ومش بيضيفوا الا بعض

طب هيستفيدوا ازاى كده

ويفيدوا الجماعة

ولدونيين اليساريين او شبه اليساريين

غير ان هما بيسبوا الحكومة

ينتقضوا اى مظهر من مظاهر الدين

وينتقدوا الاخوان ع الفاضى والمليان

ويفضلوا يقولوا لو الاخوان وصلوا للحكم تبقى مصيبة

وكلام من النوعية دى عن جهال و حتى علم بالاخوان

بس احسن فقرة

ولست اخوانيا كما أنك لست يساريا ؛ فلابد أن تكون بمنزلة بين المنزلتين .. تنتقد الاخوان لتبرهن على أنك صاحب فكر مستقل كما تسب اليساريين لتثبت أنك اكثر منهم مقدرة على النقد

زى ما عملت كده

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


سلام

سفير جهنم يقول...

بعد التحية لاجمل عيون بهية

بصراحة البوست جميل جدا



ربنا يوفقك يا ابو سويلم

أبوسويلم يقول...

zazooo
شوفى يا ست هانم
انا مش عامل المدونة دى علشان تكون مصطبة أنم فيها وأجيب فيها فى سيرة الناس او اتكلم على اى حد
التدوينة دى بيسموها حاجة مش عارف انت سمعت عنها قبل كده ولا لأ
حاجة اسمها نقد
وكمان دى مش اى نقد
لأ دى نقد ذاتى لأخطاء ممكن يقع فيها المدونين بما فيهم انا
شكرا على المرور
نهارك سعيد يا هانم

Abeer يقول...

والله فكرة حلوة

بس مش قاعدة

يعني في مدونات اخوانية .. بصراحة لها فكر يحترم
وكذلك اليسارية وغيره

وفي اللي فاضي ..

وفي وفي ..

لان في النهاية التدوين صورة مصغرة للواقع اللي احنا عايشينه

عامة هستناك علشان تقوللي انا مين بالظبط
بما انك بقالك زمان معدتش عليا
:)

أبوسويلم يقول...

alshared
اولا نور ت المدونة
ثانيا
انا مش ضد ان كل واحد يكتب اللى هو عايزه فى مدونته ولا حاجة
لكن المهم ان ده يكون فعلا اللى هو هاوزه
انا سعيد جدا ان التدوينة نالت اعجابك
وسعيد اكتر بمرورك وارجو انه يتكرر
سلام

أبوسويلم يقول...

دكتور كسلان
الله يكرمك يا دوك
دايما كده رافع معنوياتى
فعلا
انا كمان من اكتر الفقرات اللى عاجبانى فى التدوينة كلها الفقرة اللى انت اخترتها دى
بي انت تقصد انا اللى عملت كده ولا انت اللى عملت كده؟
ههههههههه تحياتى يا دوك
والسلام





سفير جهنم
الف شكر يا عمدة
بس اشمعنى عيون بهية؟
ماينفعش اى واحدة غيرها
ههههههه
سلام




abeer
اكيد كلامى مش قاعدة
وفعلا عو يمكن بيمس الغالبية لكن مش الجميع
لان فيه مدونات مشرفة بجد وتعد نموذجية
وبعدين انا دايما متواجد فى مدونتك وما اقدرش ابدا اقعد فترة من غير ما امر عليها
لانها ببساطة من المدونات اللى باشعران اللى مكتوب فيها انا اللى كاتبه لانه بيوصل لى بسرعة شديدة جدا
تحياتى لك
والسلام

bluesky يقول...

اعتقد انك بكده وصفت المجتمع كله المدون منه وغير المدون و ببساطة لان كل الحاجات اللي انت ذكرتها انتمائات او محاولة من الشخص للانتماء لحاجة اي حاجة .... موضوع جميل انا عن نفسي ممكن اعتبره زي دراسة مجتمعية عن المدونين
بس كلمة اخيرة ...من رأي ان كل انسان له حق انه يدون افكاره و اي حاجة تيجي في دماغه حتي لو قال ريان يا فجل تحياتي...سلام

sahr يقول...

علطول انا كده متأخرة
بوست جميل بس بما انك اللي كاتب البوست تبقى تحكم انت على المدونات
بس انا رأيي بغض النظر عن اللي قلته دا ان التدوين دا نوع من التنفيس عن النفس بتلاقي ناس تسمعك وتفهمك بتقول كل اللي جواك بس دا في حالة واحده بس مايكونش فيه رقابة عليك
يلا بقى
تحياتي

أحمد سلامــة يقول...

مش للدرجاد يا صاحبي
انا قريت مدونات كتيييييييييييير جدا
عظيمة
وخارج السرب جدا
:)
ومش بالفظاعة دي
:)
انت موجه البوست ده لعدد معين مثلا
؟؟
مش عارف
انت مدون جميل
وده اللي اعرفة من مدونتك
سلامي

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

المشكلة فعلا اخي أن هناك مدونين يعتنقون مبدأ انا لا اكذب ولكني اتجمل .. والمدونة لو لم تكون منك انت كما انت وبمنتهي الطبيعية وتحمل افكارك الحقيقية فلا قيمة لها

أشكرك أخي الحبيب

أبوسويلم يقول...

bluesky
أكيد ان مجتمع التدوين ما هو الا صورة مصغرة لمجتمعنا الكبير
وانا متفق معاك تماما ان من حق كل شخص انه يدون افكاره
وبعدين ده مجرد اجتهاد بسيط منى وانك تقولى انه زى دراسة مجتمعية اعتقد دى مجاملة لطيفة جدا منك وانا اقل منها
شاكر لك كلامك الجميل
واسعدتنى زيارتك كثيرا وارجو تكرارها
تحياتى
والسلام

أبوسويلم يقول...

sahr
اكيد ان كل المدونين المصريين لقوا فى التدوين فرصة للتنفيس عن اللى جواهم بدون رقابة زى اللى مفروضة عليهم فى الواقع
وبعدين يا سهر مش شرط ان الرقابة تكون سيئة دايما
مثلا انت قلت ان فيه رقابة على مدونتك من البيت وانا اعتقد انه طالما رقابة البيت مش مبالغ فيها تبقى شىء كويس وخاصة ان تدوينك فى حاجات مفيش اى مانع انهم فى البيت يشوفوها
ولا ايه؟
بعدين ما تبقيش تتاخرى
ماشى يا ست الكل
والسلام




أحمد سلامة
انا ارجو والله يا ابوحميد ان الشريحة اللى قصدتها فى تدوينتى تكون هى الشريحة الاقل فعلا لان ده شىء يسعدنى
وبعدين كتر الف خيرك يا صديقى
انت اللى مدون رائع
ده لو انت تقصدنى بكلامك مدون جميل
ماشى
تحياتى
والسلام

أبوسويلم يقول...

المهاجر الى الله
المثل اللى حضرتك ذكرته من امهات المصائب
لان الكثيرين بيتخذوه ذريعة للكذب والنفاق واكيد ده موجود بين بيعض المدونين
شاكر لك مرورك الكريم
وجزاك الله خيرا
والسلام

عــلاء ســالـــم يقول...

السلام عليكم

تشرفت بالمرور على مدونتك الجميله
وعجبني بجد الموضوع
بس ماتقلقش انا والله قرأته كله مش العناوين بس ولا حاجه
هههههههههههههه
بأتفق معاك في الرأي
معظم المودونات فعلا بتاخد شكل قالب من القوالب اللي انت وصفتها في البوست
بس طبعاً البقاء في علام الكتابة للأفضل والأفضل هو من له مبادئ وقناعات صادقة يسير بناء عليها
أشكرك على البوست المفيد ومنتظرين الجديد

ا بـن عــمــر يقول...

جزاكم الله خيرا على الكلام الجميل
زورونا وانظروا كيف يكون التدوين

Unknown يقول...

والله عندك حق
.
.
يس ايه حكاية الشعر العمودي معاك؟؟؟

غير معرف يقول...

يعني يا ابو سويلم يااخويا انا ده كله وفاكرة نفسي مدونة بس دلوقتي مطلعتش منهم تفتكر انا هويتي ايه يا اخويا لو عرفت قولي والنبي

حبة حاجات (ايمان) يقول...

ايه فين الجديد
يلا مستنين؟؟

أبوسويلم يقول...

alaa salim
اولا انا اللى تشرفت بزيارتك وبكلامك المشجع جدا
اان متفق معك تماما ان البقاء للافضل
واكيد ان الافضل هو صاحب المبدا والفكر
شرفنى مرورك وارجو تكرار الزيارة
تحياتى
والسلام

أبوسويلم يقول...

ابن عمر
شاكر ججدا مرورك على مدونتى المتواضعة
وارجو انك تكون تفهمت كلامى بصدر رحب
تحياتى
والسلام

أبوسويلم يقول...

انونيمس
وحشتنا يا دوك والله
ارجو ان غيابك عنا يكون لمانع خير ان شاء الله
شكرا لرايك
تقدر تقول ان الشعر العمودى بينى وبينه علاقة عشق شرعية بكل معانى الكلمة
سلام




قلوب حائرة
اعتقد انه صعب جدا جدا ان فيه حد متوافر فيه كل الكلام ده
وبعدين يا فندم
طالما انت بتكتبى الحاجة اللى بتحبيها
تبقى اكيد مدونة
صح ولا غلط؟
تحياتى
والسلام




حبة حاجات ايمان
الجديد جاى ان شاء الله
شاكر لك جدا سؤالك يا فندم
سلام

البيروني يقول...

بص ياسيدس المدونات صورة للحياة فما يحدث في الحياة يحدث في المدونات لكنها بشكل اكثر تركيزا

أبوسويلم يقول...

البيرونى
فعلا
كلامك سليم لابعد حد
وهذا ماقصدته ان اوضح انماطا للتدوين انما هى انعكاس لانماطنا فى الحياة العامة
تحياتى
والسلام

كاميليا بهاء الدين يقول...

تصدق .. انا علقت قبل كده على البوست ده
بس مش لقيت تعليقى
المهم
انا ياصديقى من السرب الآول يعنى بفرغ كل احساسى على مدونتى
ساعات بيكون كلام حزين اوى والناس تقولى كفاية اكتبى بقى حاجه حلوه
ادور جوايا مش الاقى حاجه حلوه.. اكتب تانى اللى بحس بيه
التعليقات بالنسبه لى حاجه مهمة اوى بقراها اكتر من مرة
وفيها كلام بيريحنى اوى ، بحس بعده انى مش لوحدى فى الدنيا

البوست ده جميل جداً .. جامع وشامل بالفعل عالم التدوين

بكره نسمع كمان عن هل انت مدمن تدوين؟ علشان انا شكلى هابقى كده
ببقى عاوزه انزل كل يوم بوست لان عندى كلام كتيييييير بيتصارع جوايا
بس بضطر استنى علشان الناس مش تزهق

تحياتى لافكارك العبقريه
على فكره انا بحب صورتك الرمزيه اوى

تحياتى
كاميليا

أبوسويلم يقول...

العزيزة كاميليا
بجد بجد اوعى تكتبى حاجة انت مش بتحبيها علشان ترضى زوار مدونتك او اى شخص تانى
وطالما انت بتكتبي حاجة نابعة من جواك اكيد تبقى مش من السرب لان انا ما قصدتش الحزن فى حد ذاته ونما قصدت ادعاء الحزن او اى مشاعر اخرى غير حقيقية
ولو يهمك رأيى 3 ايام بين كل بوستين فترة كويسة جدا ومعقولة
شكر كلامك الجميل جدا والمشجع ايضا
تحياتى
والسلامa

The Queen يقول...

ابو سويلم

دي زيارتي الأولى لأرض سيادتك

والبوست ده عجبني جداااااا

وفي رأيي ان المدونة دي اولا واخيرا هي تعبر عن اللي انت عايز تقوله .. يعني ليك انت .
لكن اللي بيحصل ان الناس لما مدونته بتتعرف فبيحب انه يرسم نفسه في اي مجال من اللي انت ذكرتهم عشان تبقى مدونته سياسيه او دينيه او رومانسيه او غيره .. وطبعا لاننا شعب قرفان وطهقان من حياته فدايما بنسب ونلعن في الحكومة والبلد ومش بنعمل اي حاجه تانيه ..
في مدونات بتتسم بالبساطة الشديدة تحس ان اصحابها على طبيعتهم دي انا بحبها جدا ومش بحب المدونات اللي مليانه صور وهتافات ملهاش اي معنى ولا هتفيد بشئ ..

تحياتي لك ابو سويلم مش ده برضه اللي كان بيقول " كنارجالة ووقفنا وقفة رجالة "؟

something like love يقول...

مش عارفة ابتدى بايه قريت الردود وفى حاجات كتير عايزة اقولها ومش هفتكرها انا دايما انسى
بس الاول انا متابعة مدونتك من فترة
جميلة اوى (وبصراحة اكبر من مستوايا الفكرى)هههههههههه الصراحة حلوة يعنى
والموضع ده على قد ماعجبنى فيه وضوحك وصراحتك على قد (معلش ماضخكت اوى وانا بقراه)اصله عباراتك جميلة وبتحصل كتير اوى
وخصوصا كللامك اللى قلته:


أنت مدون ... تكتب كل ما هو غامض وما لا معنى له حتى تثيت أنك صاحب فكر عميق وقادر على الإبداع الإمتاع

أنت مدون ... اى أنك تكتب فى كل شىء ،وبالتأكيد تفهم كل شىء ، ويستحيل ان يوجد من يفهم أكثر منك

بصراحة اه مش بس فى التدوين
تلاقى فى الحياة دايما لو حد اتهمك ان وجهة نظرك غلط تبقى هتقوم تاكله بسنانك
انا كماناحيانا بعمل كده بس لو كلمنى بطريقة مستفزة بصراحة غير كده اتكسف جدا انى اقول انت غلط
باخد الكلام واسكت وخلاص

بس كده الواحد هيشك فى نفسه اوى على فكرة
انا مفكرتش اعمل مدونة الا لما حسيت انى لو مكتبتش اللى جوايا وسجلته هفرقع
ومكنتش اعرف (كنت جاهلة بصراحة) جو المدونات وان الناس بتدخل ترد على بعضها والناس كلها بتتفرج على الكلام
ههههههه بس طبعا عرفت بعدها
انا رغيت كتير؟؟؟؟؟
معلش بس مدونتك جميلة اوى فعلا (اللى فهمته كان رائع جدا)
اما افهم الباقى هقولك

أبوسويلم يقول...

the Queen
شرفت جدا بزيارتك الاولى واتمنى الا تكون الاخيرة
وسعيد جدا ان التدوينة اعجبتك
كلام كسليم مائة بالمائة
الرسم
فعلا المشكلة لما كل مدون يحب يرسم دور مش دوره
وده اللى انا قصدته تماما
ايوه يا ستى
هو اللى كان بيقول
كنا رجالة ووقفنا وقفة رجالة

تحياتى يا جلالة الملكة
والسلام

أبوسويلم يقول...

something like love
اولا نورت مدونتى المتواضعة
انا لولا عارف انك بتهرجى فى موضوع مستوايا الفكرى والكلام ده كنت زعلت منك
وبعدين يا ستى التواضع حلو
انما تقولى عن نفسك كده فده اكتر من تواضع
لكن تصدقى انا بواجه نفس مشكلة النسيان دى وباقعد اقرا التعليق وارد وارجع اقراه واكمل الرد
حاجة متعبة جدا
شاكر كلامك المشجع جدا جدا
وسعيد للغاية ان مدونتى البسيطة نالت اعجابك
واتمنى ان تعليقاتك تنور المدونة دايما
ومنتظر تدويناتك اللى طبعا هتكون نابعة من جواك
تحياى يا دوك
والسلام

something like love يقول...

هههههههههه انا كده متواضعه؟
والله دى الحقيقة انا بكررها ان مستوى مدونتك رائع جدا ومن الصعب على من كان له عقليتى الجبارة طبعا فهم كل المواضيع وهضمه جيدا
مش لانى (احم احم ذكائى جبار يعنى)بس مش متعمقةاوى فى كل المجالات وده بيخلينى اتعثر شوية فى بعض الموضوعات
بس

وان شاء الله تعليقاتى هتبقى حاضرة دايما فى مدونة حلوة اوى زى دى
وبلاش تواضع زيادة لاحسن هتخلينى اعيد النظر فى قوايا لعقلية
للاسوا
هههههههههههه على اساس انى مش عارفاها

أبوسويلم يقول...

something like love
خلاص يا ستى
طالما الموضوع طلع عدم تعمق فقط
يبقى خلاص زى ما تحبى
ارجو ان موضوعاتى تنال اعجابك فعلا ومايكونش مجرد تعليق فقط
تحياتى
والسلام

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

ههههههههههههههه

بجد احيك على الرصد الجميل

اتفق في كثير من كلامك ...

احييك بشدة

أبوسويلم يقول...

احمد رفعت
سعيد جدا بمرورك على مدونتى البسيطة
وارجو ان التدوينة تكون نالت استحسانك فعلا
ارجو ان مرورك يتكرر
تحياتى يا استاذ احمد
والسلام

السـيد شبـل يقول...

ان ياصديقى وكل العاقلين نغنى خارج القطيع.....

.طلاب عين شمس يقول...

.. بيزين مدونته بصور تشى وبعض المضطهدين فى كل مكان
..وبينقد الحكومه (ولا انتا مش شايف انها بتعمل حاجات تستاهل النقض واللعن ؟؟..
ويغنى خارج السراب ..فى ناس كدا كتيييييير بس انتا بموضوعك دا جبت الاغلبيه وطريقه جميله اوى
ممتعه

Powered By Blogger

الساعة الآن

دفتر التشريفات