الخميس، 19 يوليو 2007

قرأت لك .........................انتظار


دائما ما ننتظر شى ما هل يوجد احد منا لا ينتظر شى
كل منا له اوقات انتظارة الخاصة
من اول الانتظارات اليوميه العاديه
الاتوبيس ,الاشارة تفتح , الفطار دا لو صايم ,والغدا فى الايام العاديه ,مستنى حد جاى
الى الانتظارات الموسميه نتيجه الامتحان ,اسبوع المصيف ,بابا يرجع من السفر ,فرح صحبتى ,خطوبتى
وصلا ًللانتظارات ذات المدى البعيد مستنيا اتجوز مستنى يتجوز مستنى يتعين فى الشغل او يلاقى اصلا شغل
مستنى اول بيبى واول حفيد
وسلسله طويله من الانتظارات لاتنتهى ما دمنا على قيد الحياه
الا انى ليا فى الانتظار فكر اخر
اولا انا مبحبش فكرة الانتظار اصلا
يعنى انا صعب جدا استنا حد كتير اول استنا حاجه الا انك ساعات بتجبر على دا
يعنى مستنيا نتيجه الامتحان هعمل ايه يعنى والاشارة تفتح اخويا يجى يوصلنى ومعرض الكتاب
المهم على شان الرغى الكتير
انا شايفه انا الانتظار فكرة سخيفه وان الانتظار لا ياتى بالاشياء بل ربما يضيعها
مثال
عندى واحد زميلى كان خاطب واحده زملتنا بردو اتخنقو وهما بيحبو بعض جدا الخطوبه اتفسخت
فضل مستنى تكلمه وهى كمان لحد ما زهقت اتخطبت واتجوزت لما عرف كان هيموت
طب ما كنت تقولها انك لسه بتحبها يقولى لا اصلا كنت مستنا الوقت المناسب
اه الوقت المناسب انها تتجوز يعنى ولا ايه
وامثالا كتير من عاوزة اكلم فيها
المهم عندى
انى عاوزة اقول ان بدل ما ننتظر سهل جدا نروح احنا للحاجه اللى عاوزنها بدلا ما عمرنا يضيع واحنا منتظرين دا حتى فين ناس منتظره وهو مش عارفه منتظرة ايه
بدل ماتستنا الاشارة تفتح هى مش هتفتح الا فى معادها اعمل حاجه مفيده سبح مثلا
بدلا ما تستنى عريس اعمل حاجه اهم اتعلمى لغات قران اى حاجه تفيده بيها اولادك لما تتجوزى
بدلا ما نستنى الشغل دور على الشغل انت فى كل حته اتعلمه مهارات جديده ليه لا
وكل حاجه على كده
احسن ما عمرنا يضيع بس فى انتظار اشياء قد لا تاتى لانها ببساطه لا تعرف الطريق اليك
لابد انت من تذهب اليها
فلا تنتظر شى فقط اذهب اليه
مدونة:لعنة الفنhttp://ekadole.blogspot.com

هناك 15 تعليقًا:

دكتور كسلان يقول...

اصعب حاجة فى الدنيا الانتظار
لكن احنا معندناش الجراة والشجاعة علشان نتقدم خطوة واحدة
وهو ده اللى بيضيع حاجات كتير مننا
واسال مجرب

ta5areef يقول...

يعنى لما اكون بانتظر الاتوبيس مثلا
مانتظرش واروح له انا هه؟؟

Abeer يقول...

و طال الانتظار
يا عمرا يمر بلا ليل و بلا نهار
يتسرب من بين اصابعي كمياه البحار
لا اعرف متى ستأتي سفينة البحّار
أما آن الاوان ليخرج اللؤلؤ من قلب المحار؟؟

ملطوشة طبعا
بس يارب تكون وصلت الكلام الللي عايزة اقوله

Abeer يقول...

نسيت اقول البلوج جامدة موت
بس بليز
كبر الفونت شوية
انا لابسة النضارة بعد كدا هلبس ايه
:)

خيرالدين يقول...

فكره البوستات المميزه كل اسبوع دى جميله قوى


وموضوع البوست روعه وياريت نسعى ونبطل انتظار

بعيد عن الموضوع
فيه شخص كده بيكتب تعليقات مميزه جدا
قول له يرحمنا شويه

جميل الشغل يا ابو سويلم والى الامام يا
باشا

أبوسويلم يقول...

دكتور كسلان
ده أكيد بس اللى انا اعرفه عنك هو الشجاعة والاقدام مش العكس بدليل البيزنس اللى انت بتديره من اول ما تخرجت
حاول تنسى يا برنس الليالى

أبوسويلم يقول...

تخاريف دكتور
وهو انت بتستنى الاتوبيس فى بيتكم ما انت بتروحله المحطة ولا ايه يا دكتور؟
هههههههههههههههههههههههههههههه

أبوسويلم يقول...

abeer
لا مش ملطوشة ولا حاجة والمعنى وصل اكيدلان الكلا م اللى من القلب بيدخل القلب على طول
وةشكرا لتشريفك للمدونة بالزيارة
ويا ستى ان شاء الله ماعدتيش تحتاجى للنضارة وما فييش حاجة بعيدة على ربنا
بس فيه لنس بعد النضارة
شكرا مرة تانية

أبوسويلم يقول...

e7na
شكرا يا غالى
اما بالنسبة للاخ اياه ولانه مش من الذوق ان انا اخد اجراء معاه فى مدونتى فانا هاعرف اتصرف معاه فى اماكن تانية كتير
وكله علشان مصر

Abeer يقول...

لا لا انا اقصد بملطوشة
الكلمتين اللي انا كتبتهم
منقولين يعني مش من ابتكاراتي

أبوسويلم يقول...

abeer
عندى الغلطة دى بس انا فكرتك بتقولى كده على نفسك علشان الشعر من الاحراج يعنى فحبيت اعرفك ان معنى زى ده ما يتقالش على صاحبته ملطوشة..ولا أيه؟

semsem يقول...

انا جيه اعلق على موضوعى ههههه
ابو سويلم المودونه عندك خد منها اللى انت عاوزة براحتك

دا شرف ليا انى موضوعى ينزل فى مدونتك

تحياتى ليك

أبوسويلم يقول...

semsem
الشرف لنا ولو ان زيارتك اتأخرت شويه وخصوصا ان تعليقك على الموضوع كان يهمنى جدا
لكن ارجع وأقول ان الفكرة الممتازة وتناولها الممتاز برده هو اللى خلانى أختار البوست ده دون غيره

ما علينا يقول...

عمل ممتاز
واختيار ممتاز

الحمد لله
انا اعمل بكل كلمة في الموضوع
مش بانتظر حاجة
باخد خطوات حياتي اللي انا حابه اعملها
ومش بانتظر نتايجها
باشوف غيرها اعمله لحد مانتيجتها توصلني
ومش باقلق على حاجة

ولو ماليش شوق اعمل حاجة
باحب استمتع بحياتي من غير قلق
وبرضوا ما انتظرش اللي جاي
اصله جاي جاي

ولو شيء حاباه وعايزاه
وفي طريق يوصلني له بشكل ما يقللش من احترامي لنفسي

باتخذ خطواتي فورا

المهم اني ما انتظرش

شكرا لك يا ابا محمد
ولصاحبة البلوج

أبوسويلم يقول...

ما علينا
ولو انى متعود انك بتكونى من اول المعلقين الا انى هاعديها المرة
وشكرا ليك
وبعدين انا متفق معاك تماما فى كل كلامك وشايف ان القلق ملوش لازمة زلا بيقدم ولا يأخر
عجبتنى جدا حتة( ماليش شوق

Powered By Blogger

الساعة الآن

دفتر التشريفات